چیلر جذبی

شرکت به فیکس در این مقاله شمارا با چیلر جذبی آشنا کرده و آماده ارائخ خدمات در این زمینه با بهترین متخصصان و مناسب ترین قیمت است:

چیلر جذبی چیست؟

در تهویه وتبرید چیلرها به دو دسته چیلر تراکمی و چیلر جذبی تقسیم می­شوند.

 چیلرهای  تراکمی که با مصرف انرژی به صورت الکتیریسته کار می­کنند شامل چهار قسمت ­کمپرسور کندانسور شیر انبساط و اواپراتور می­باشد، که با گردش مبرد در بین این ۴ جز برودت ایجاد می­ شود.

در سیکل چیلر تراکمی مبرد با گرفتن گرما از اواپراتور و متراکم و افزایش فشار توسط کمپرسور انجام می گردد.

 حال مبرد فوق داغ با ورود به کندانسور در دمای که در دسترس هست شروع به تقطیر در فشار در دمای اشباع آن دما می­کند، در انتها با رسیدن مبرد به شیر انبساط و افت فشار توسط آن باعث ایجاد امکان تبخیر می گردد.

اما در سیکل چیلر جذبی دارای دو تفاوت عمده می­باشد که ابزوربر، پمپ و ژنراتور به جای کمپرسور جایگزین شده همچنین در سیکل چیلر جذبی دارای مبرد ثانویه دیگر نیز می­باشد به نام ابزوربر می­ باشد.

از انواع چیلر جذبی می توان به چیلر جذبی تک اثره و چیلر جذبی دو اثره اشاره کرد.

در چیلر جذبی مانند چیلرهای تراکمی دارای محفظه ابزوربر و اواپراتور جهت تبادل دما می ­باشد.

 چیلر جذبی نیز با عملیات تبخیر موجب ایجاد سرما و کاهش دمای آب کویل می­شود، آن را محفظه تبخیر کننده یا اواپراتور می­ نامیم و پمپ آن را نیز پمپ اواپراتور یا پمپ مبرد نامگذاری می­کنیم.

ابتدا با ورود مبرد که همان آب مقطر می­ باشد به محفظه اواپراتور در فشار خلا باعث تبخیر مبرد در دمای حدود  C°۵  تبخیر می­شود حال باید  با راه کاری مبرد بخار شده را از محفظه اواپراتور خالی کنیم، در چیلر جذبی از یک ماده جاذب رطوبت استفاده می­کنیم ماده ای که با جذب  رطوبت فشار محفظه را کاهش دهد. که معمولا نمک ها رطوبت گیر های مناسبی می­باشند که متخصصان این صنعت لیتیوم بروماید را توصیه کردند.

لیتیوم بروماید نمکی است که به صورت محلول با جذب آب مقطر از اواپراتور  رقیق می­گردد محلول رقیق شده که به وسیله پمپ ابزوربر به ژنراتور فرستاده می­شود.

 ژنراتور  مبدلی می­باشد که با انتقال انرژی حرارتی به مدار لیتیوم بروماید رقیق باعث جداسازی مبرد که همان آب مقطر می­باشد از محلول لیتیوم بروماید جدا شده و محلول غلیط شده وارد ابزوربر و مبرد وارد چرخه اواپراتور می­گردد.

چیلر جذبی تک اثره

در چیلر جذبی تک اثره مبرد که همان آب  مقطر می­باشد به وسیله تبخیر و تقطیر شرایط جذب گرما را فراهم میکند. 

در چیلر جذبی تک اثره شامل دو قسمت با کنترل وکیوم بالا و پایین می­باشد.

قسمت پایین که شامل اواپراتور و ابزوربر می باشد که فشار مطلق آن یک درصد فشار اتمسفر می­باشد یا شش میلی متر جیوه می­باشد .

 این فشار وکیوم باعث می شود مبرد در دمای کمتری از آب ورودی چیلد واتر به جوش آید که سبب تبخیر مبرد به واسطه گرفتن گرما از اواپراتور و آب چیلد واتر، می­گردد 

. اجزای چیلر جذبی تک اثره به شرح زیر است.

اواپراتور چیلر جذبی تک اثره:

اواپراتور بخش خنک کن چیلر جذبی می باشد که در آن آب تغذیه فن کویل ها و هواسازها ، گرمای خود را به مبرد می­دهد و خود خنک شده و موجب تبخیر مبرد می شود  مبرد به وسیله نازل ها  از قسمت بالا بر روی تیوب ها پاشیده شده موجب انتقال حرارت و تبخیر خود را فراهم می­ آورد.

اواپراتور در واقع یک مبدل پوسته لوله می­ باشد که آب سرد رفت و برگشت در لوله های آن جریان می­یابد و مبرد در فضای پوسته تبخیر می­شود. 

معمولا لوله های مبدل ازجنس مس و پوسته،  فولادی می باشد.

 همان طور که در شکل مشاهده می کنید در طول محفظفه اواپراتور کلکتور مجهز به افشانک می باشد که مبرد در فضای اواپراتور  بر روی کویل پاشیده و شرایط تبخیر را فراهم آورد.

شرایط استاندرد برای دمای آب ورود و خروج انواع چیلرهای جذبی آب ورودی °C 12  و خروجی ۶٫۷C° می باشد که این شرایط با جوشش مبرد در فشار مطلق۶mmhg   معادل ۴C° به دست می­آید.

شرایط استاندارد برای دبی آب سرد جاری در کویل اواپراتور چیلر جذبی ۲٫۴gpm  به ازای هر تن تبرید می باشد.

ابزوربر چیلر جذبی تک اثره:

ابزوربر نیز همچون اواپراتور یک مبدل پوسته و لوله است که در لوله های آن ، آب برج خنک کننده در جریان دارد و پوسته شامل محلول لیتیوم بروماید می­باشد.

 بخار مبرد تولید شده در اواپراتور به سمت ابزوربر حرکت می کند و توسط لیتیوم بروماید جذب می­گردد.

 لیتیوم بروماید یک نمک با خاصیت جذب بالای آب می­باشد.

دمای ابزوربر به هنگام جذب بخار مبرد افزایش می یابد. 

آب برج خنک کننده بخشی از گرمای آزاد شده در ابزوربر را گرفته و آن را از سیستم دفع می کند تا این محفظه برای جذب بهتر تا حد مشخصی خنک بماند .

کاهش بیش از اندازه دما در ابزوربر تبعات ناخوشایندی هم چون متبلور شدن محلول را به همراه خواهد داشت.

ابزوربر نیز همچون اواپراتور دارای کلکتور و افشانک است که محلول از داخل آن  به روی کویل پاشیده شده و به این ترتیب با خنک شدن آن قدرت جذب آب بالاتر رفته و بخار آب بیشتری را از محفظه اواپراتور جذب لیتیوم بروماید می­شود.

 در چیلر های جذبی تک اثره ابزوربر و اواپراتور در یک پوسته مشترک قرار جای می گیرند و از داخل به هم مرتبط هستند.

 به این ترتیب بخار حاصل از تبخیر مبرد به طور مستقیم جذب لیتیوم بروماید موجود در ابزوربر می شود.

 در بعضی از مدل های چیلر جذبی اواپراتور بالای ابزوربر قرار می گیرد تا از احتمال نفوذ لیتیوم بروماید به مبرد کاسته می­شود.

عمل پاشش در ابزوربر چیلر جذبی تک اثره به صورت ثقلی انجام می گیرد زیرا ژنراتور در ارتفاعی بالاتر از ابزوربر قرار می گیرد .

 بنابراین محلول خروجی از ژنراتور از طریق کلکتور و افشانک وارد ابزوربر می شود البته در چیلرهای جذبی ظرفیت بالاتر احتیاج به پمپ سوم جهت گردش مبرد ابزوربر نیز می­باشیم.

دمای استاندارد آب برج خنک کننده در چیلرهای جذبی در حالت بارکامل ۲۹٫۴°C   می باشد و دبی آب مورد نیاز چیلرهای جذبی تک اثره براساس استاندرد ARI560 3.6gpm ، به ازای هر تن تبرید می باشد.

از قسمت پایین ابزوربر چیلر جذبی تک اثره به وسیله پمپ سلوشن محلول رقیق به ابتدا وارد مبدل حرارتی شده و در آنجا با تبادل حرارت در دمای آن  بالاتر رفته و وارد ژنراتور می­گردد.

ژنراتور چیلر جذبی تک اثره:

محلول رقیق لیتیوم بروماید بعد از مبدل حرارتی وارد ژنراتور می­گردد و در ژنراتور چیلر جذبی عملیات تغلیظ انجام می­گردد.

 چیلرهای جذبی تک اثره دارای یک ژنراتور هستند که منبع حرارتی آن ممکن است آب گرم ، آب داغ و یا بخار باشد.

ژنراتور های چیلرهای جذبی تک اثره نوعی مبدل پوسته لوله می­باشد که از طریق لوله ها، سیال گرمی همچون آب گرم یا بخار عبور می کنند و محلول لیتیوم بروماید در فضای پوسته غلیط می­شوند.

مطابق با استاندارد ARI560، فشار بخار ورودی به ژنراتور چیلرهای جذبی تک اثره ۱۵psi می­باشد و دمای آب داغ ورودی بین ۸۲ تا ۲۰۴ درجه سانی گراد می­باشد.

 در ژنراتور، بخاری که لیتیوم بروماید در ابزوربر جذب کرده بود را،  با حرارت دادن به آن جدا کرده و بخار جدا شده به سمت کندانسور حرکت می­کند.

کندانسور:

محفظه ژنراتور و کندانسور در یک پوسته مشترک قرار می­گیرند و از داخل به هم مرتبط  هستند بنابراین بخار آب ایجاد شده در ژنراتور به راحتی و به طور مستقیم وارد فضای کندانسور می­شود.

در کندانسور مبرد در تماس با آب  ارسالی از سوی برج خنک کننده، تبدیل به مایع می­شود.

 کندانسور نیز همانند سه محفظه دیگر نوعی مبدل پوسته لوله می­باشد که آب برج خنک کننده از میان آن جریان دارد و عملیات تقطیر انجام می­گیرد در شرایط استاندارد دمای آب ورود به کندانسور براساس استاندارد ARI560 ، برای چیلرهای جذبی تک اثره در حالت بار کامل ۲۹٫۴ درجه سانتیگراد می باشد.

به طور معمول محفظه کندانسور بالاترین محفظه چیلرهای جذبی تک اثره را تشکیل می­دهد ، از این رو مایع حاصل از تقطیر بدون نیاز به پمپ و به صورت ثقلی وارد اواپراتور می­شود.

پمپ های چیلرهای جذبی:

پمپ های مبرد و سلوشن تنها قطعات مکانیکی مصرف کننده برق در چیلرهای جذبی می­باشد.

پمپ مبرد آب را از تشت اواپراتور مکیده و آن را از طریق افشانک ها بروی کویل آب چیلد می­افشاند.

 و پمپ محلول انتقال محلول رقیق از ابزوربر به ژنراتور را بر عهده دارد.

این پمپ ها برای حفظ وکیوم چیلر جذبی از نوع  کاملا بسته هستند و الکترو پمپ در یک پوسته کاملا درز بندی شده قرار دارد و انتقال حرکت به صورت مستقیم می­باشد

این پمپ ها دارای دو عدد بیرینگ گرافیتی مخروطی به همراه فنر می­باشد و با توجه بسته بودن آن روغن کاری و خنک کاری توسط سیال در جریان انجام می­گیرد

همان طور که در شکل مشاهده می­کنید مسیر حرکت جریان مبرد یا محلول بعد ورود در پمپ به سمت سیم پیچ رفته، و عملیات خنک کاری را انجام می­دهد و بعد بیرینگ های گرافیتی را روان کاری می­کند سپس از طریق مجرای داخلی شفت به سمت پروانه پمپ می­رود .

 به همین دلیل سیم پیچ این پمپ ها توسط یک لایه محافظ از سیال در گردش، عایق می­شود.

  با توجه به این شرایط، هرگز نباید این پمپ به صورت خشک کار کند، در غیر صورت موجب گیرپاچ و سوختن الکترو موتور می­گردد. در این پمپ ها بهتر است بعد از ۵۰ الی ۶۰ هزار ساعت کارکرد مورد بازبینی قرار گیرد.

منبع : https://behfix.com

مروری برانواع صندلی کودک و ویژگی آن ها

مروری برانواع صندلی کودک و ویژگی آن ها

صندلی کودک انواع و اقسام مختلفی دارد که بر اساس جثه و وزن کودک متفاوت هستند که هر کدام ویژگی خاص خود را دارد . در ادامه به طور خلاصه شما را با این ویژگی ها آشنا می کنیم.

سایت فروشگاهی نی نی مدninimod.com با رعایت تمامی این اصول صندلی هایی با طرح ها و سایز های مختلف در اختیار شما مشتریان قرار داده که شما را بی نیاز از هر سایت یا خرید حضوری میکند و با ارسال سریع و به موقع پاسخگوی همه ی نیاز های شماست.

بر خلاف تصور عمومی در آغوش گرفتن کودکان در ماشین بسیار خطرناک بوده و در صورت بروز حادثه به دلیل نبستن کمربند ایمنی می تواند خسارات جبران ناپذیری داشته باشد .

استفاده از صندلی کودک می تواند خطر پرت شدن کودک به جلو و گیر کردن آن بین صندلی ها را به شدت کاهش دهد در بسیاری از کشور ها استفاده از صندلی کودک اجباری است اما در ایران متاسفانه چنین قانونی وجود ندارد.

صندلی کودک برای کودکان زیر 13 سال که امکان استفاده از کمربند ایمنی خودرو را ندارند مناسب است که بسته به وزن و قد آن ها انواع مختلفی از طرح ها و سایز های صندلی کودک موجود است .

 

انواع صندلی کودک بر حسب وزن کودکان:

گروه 0 : مناسب نوزادان تا وزن 10 کیلوگرم .

گروه 0+ : مناسب نوزادان تا وزن 13 کیلوگرم .

گروه 1: مناسب کودگان بین وزن 9 تا 17 کیلوگرم .

گروه 2: مناسب کودکان با وزن 15 تا 25 کیلوگرم .

گروه 3 : مناسب کودکان با وزن 25 تا 36 کیلوگرم .

انواع مختلف صندلی کودک:

1-   صندلی رو به عقب  : بیشتر مناسب نوزادان تا سن 2 سالگی است که برای مراقبت از گردن و سر آنها اینگونه طراحی شده است .

2-   صندلی رو به جلو : مناسب برای کودکان بالای 4 سال است که از نظر وزن و جثه رشد کافی را داشته باشند .

3-   صندلی تقویتی : کودکان قبل از رسیدن به قد یک متر و نیم نباید صندلی کودک را ترک کنند به دلیل اینکه کمربند ایمنی برای افراد بالای 13 سال و قد یک متر و نیم طراحی شده است و افرادی که دارای قد و سن کمتر آن باشند حتما استفاده از صندلی کودک برای آن ها توصیه میشود .

 

ویژگی هایی که قبل از خرید صندلی کودک باید بدان توجه کنید:

-اولین و مهم ترین اصل در خرید صندلی کودک این است که به علامت universal حتما توجه شود چون این علامت به معنی این است که صندلی مخصوص خودرو است .

-دارای علامت E  باشد که به معنای تست شده می باشد .

-صندلی دست دوم نخرید .

-به سایز صندلی توجه کنید که مناسب جثه کودک شما باشد.

-صندلی قابل اتصال به بدنه اصلی باشد .

طرز تهیه اوتمیل یخچالی


قبلا طرز تهیه اوتمیل به روش سریع را به شما آموزش دادیم امروز می خواهیم به روش یخچالی هم یادتون بدیم پس با غذاپز همراه باشید.

 

مواد لازم:

40 گرم جو دوسر پرک

1 لیوان شیر کم چرب

1 عدد موز

5 عدد گردو

عسل و دارچین (به میزان لازم)

 

دستور پخت:

شیر رو با جو دو سر پرک و دارچین داخل یک کاسه ریخته و مخلوط کنید. سپس کاسه را از شب تا صبح داخل یخچال قرار بدید تا شیر به خورد جو رفته و اوتمیل غلیظ شود.

بعد از گذشت ۸ تا ۹ ساعت صبحانه پروتئینی خوشمزه ما آماده ست. آن را در ظرفی مناسب سرو کرده، مقداری عسل روش بریزید. موز رو هم به صورت حلقه‌ای برش داده و همراه گردو‌ها روی اوتمیل بچینید. در آخر از مقداری دارچین برای تزیین استفاده کنید.

پارچه نسوز یعنی چه؟

پارچه نسوز از نخ های سرامیکی و معمولا در ماشین های بافندگی تاری پودی بافته می شوند . برخی از این پارچه ها با افزایش استحکام با فلامینت های شیشه ای یا رشته های فلزی تقویت می شوند.

پارچه نسوز غیر قابل سوختن و شعله ور شدن می باشد . حتی اگر در دمایی بالاتر از آستانه تحمل شان قرار گیرند بدون شعله ور شدن به مرور تجزیه و متلاشی می شوند.

اگر شما به دنبال پارچه نسوز با کیفیت بالا و مقاومت در برابر درجه حرارت بالا هستید با شرکت دیرگداز تماس www.dirgodazco.comبگیرید.

انواع نام های پارچه نسوز :

پارچه سرامیکی ، پارچه نسوز فیبر گلاس ، پارچه فایبر گلاس فویل دار ، پارچه نسوز آرامید ، پارچه سیلیکونی نسوز، پارچه  نسوز سرامیکی ، پارچه نسوز تفلونی ، پارچه آزبستی نسوز.

پارچه سرامیکی چیست و چه کاربردی دارد؟

بررسی پارچه سرامیکی تشکیل شده از الیاف سرامیکی بافته شده هستند که به آن پارچه های صنعتی می گویند.

به مهندسان اجازه را می دهد با استفاده از ویژگی هایش ، راهکارهایی خلاقانه برای مشکلات قبلی ، ارائه دهند.

پارچه های سرامیکی به این دلیل طراحی شده اند

که در سخت ترین شرایط گرمایی ، فیزیکی ، الکتریکی عملکردشان را حفظ کنند.

الیاف بافته شده ی سرامیکی ، نسبت به مقاومت حرارتی از رقبایش سر تر است.

هدف از خریداری پارچه های سرامیکی:

پارچه های سرامیکی به دلیل این تهیه می شوند که در دماهای هزار دویست و شصت درجه و حتی هزار و چهارصد و سی درجه

.( و یا دو هزار صد و شصت درجه فارنهایت )

همچنان کارکردشان را به شکل حرفه ای حفظ کنند و البته در دماهای بیشتر هم بسته به نوع کاربرد ، می توانند قابل تغییر باشند.

زمانی که در کوره های صنعتی استفاده می شوند ، می توانند نقش عایق حرارتی را

ایفا کنند.

تا مناطقی با دماهای متفاوت را از هم جدا کرده و یا از پرت شدن ذرات با حرارت بالا جلوگیری کنند.

مواد تشکیل دهنده پارچه سرامیک:

معمولا پارچه سرامیک ها از آلومینیو سیلیکات خالص تشکیل شده که با پارچه

سرامیک ترکیب و در نهایت با رشته های فایبرگلاس تقویت شده اند.

بعضی مواقع هم آلیاژ فولاد را به آن اضافه می کنند که خیلی مرسوم نیست.

معمولا این محصولات سفید هستند و بوی خاصی ندارند.